Železničář / Zahraničí / Nové letiště v Polsku se propojí s VRT
Nové letiště v Polsku se propojí s VRT
4.2.2025
Pod názvem Centralny Port Komunikacyjny (CPK) se skrývá obří polský infrastrukturní projekt, který zahrnuje výstavbu nového velkého letiště včetně železničního a silničního napojení. Aeroport se bude nacházet v Baranówě, 42 km jihozápadně od Varšavy. Ročně by jím mělo projít 34 milionů cestujících.
Z pohledu železnice bude nová vzletová a přistávací plocha napojena vysokorychlostními tratěmi na Varšavu, Lodž, Vratislav a Poznaň. Cesta do Varšavy má trvat jen 15 minut. Realizaci projektu oznámil 26. června polský premiér Donald Tusk. Poprvé se o něm začalo uvažovat už v 70. letech.
Nedílnou součástí projektu CPK jsou vysokorychlostní tratě ve tvaru Y, které přes letiště v Baranówě propojí Varšavu s Vratislaví a Poznaní přes Lodž a Sieradz. Cílem je zkrátit cestovní dobu mezi Varšavou, Vratislaví a Poznaní na 100 minut. Zpočátku se počítá s nejvyšší rychlostí 250 km/h, později až 350 km/h. Projekt zahrnuje výstavbu 480 km nových tratí, což má na starosti projekční společnost. Další stávající tratě, které jsou ve správě PKP PLK, budou modernizovány. Politici a média CPK někdy představují jako projekt, který zahrnuje také vysokorychlostní tratě do měst Białystok, Lublin, Gdaňsk, Katovice a Krakov. Tento rozšířený záměr by zahrnoval přes 2 000 km nových tratí a odpovídal by tím celé národní vysokorychlostní síti.
Provoz od roku 2032
Nové letiště bude otevřeno na konci roku 2032. Současně s tím by měla jít do provozu trať Varšava – Letiště CPK – Lodž
a v roce 2035 pak trať Lodž – Sieradz – Vratislav/Poznaň. Rozhodnutí o přesné poloze letiště mělo padnout do konce roku 2024. Projektová společnost počítá s tím, že stavební povolení se získá v roce 2026. Údaje o výši investic jsou nejasné. Podle Tuska se do roku 2032 očekávají výdaje ve výši 131 miliard zlotých (asi 770 miliard korun), z toho má jít asi 43 miliard zlotých (250 mld. Kč) na letiště a 80 miliard zlotých (468 mld. Kč) na železniční část včetně výstavby tratí Y. Podle projektového ředitele CPK Macieje Laseka by celkové náklady mohly dosáhnout až 155 miliard zlotých (asi 900 mld. Kč).
EK přidělila na projekt z fondu CEF 63,6 milionu eur (cca 1,6 mld. Kč), a to pro plánování VRT mezi Varšavou, letištěm a Lodží. Aby se mohla propojit trať Varšava – Lodž Fabryczna s úsekem z Lodže do Vratislavi a Poznaně na západě města, plánuje se nový vysokorychlostní tunel. Vznikne jižně od místního tunelu a spojí stanice Lodž Fabryczna a Lodž
Kaliska a Lodž Zabieniec. Bude 4,6 km dlouhý a hotový má být v roce 2029.
Další články této rubriky
Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur
30.1.2025 - Francouzský státní dopravce SNCF Voyageurs uzavřel se společností Alstom smlouvu na dodání dalších 35 příměstských elektrických jednotek RER NG pro provoz v Paříži a okolí v hodnotě bezmála 520 milionů eur. Nové dvoupodlažní… »
ZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí Gorily
25.1.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) představila před koncem roku nové lokomotivy Siemens Vectron. Nahradí starší lokomotivy typu 350 přezdívané Gorily. Do konce roku 2026 dopravce do provozu postupně nasadí patnáct těchto strojů.… »
Na švýcarské úzkokolejky míří nové stroje od Stadler Rail
15.1.2025 - Největší soukromá železniční společnost ve Švýcarsku, Rhétská dráha (RhB), společně s dalším dopravcem Matterhorn Gotthardská dráha (MGB) podepsaly smlouvu s výrobcem kolejových vozidel Stadler Rail na výrobu a dodávku 11… »